میگن برخورد اول، به ویژه در اونّلین ملاقات تون با یک مشتری جدید، مهم ترین تأثیریه که بر مخاطب می ذارین. مردم، نظرات شون رو طبق شکلای مختلف اشارات نا گفته شکل میدن. پس مشاوران مالی باید هنگام ملاقات مشتری جدید از اول به بهترین شکل ممکن ظاهر شن. اینجا به چند نکته اشاره می کنیم که به شما کمک می کنن که بتونین در اولین دیدار مشتریا رو تحت اثر بذارین و شروع خوبی داشته باشین. با کمک اونا می تونین شانس رسیدن به توافق و شروع یک رابطه تجاری موفق رو افزایش بدین.

آماده باشین و به موقع حاضر شید

مشتریا به شما مراجعه می کنن چون به کمک شما احتیاج دارن. اونا معمولا به وسیله یک دوست یا بنگاه تجاری دیگری به شما معرفی شدن و احساس می کنن که شما می تونین احتیاج اونا رو در مورد ی خاصی برطرف کنین. پس یکی از بهترین راه های اثبات لیاقت تون به مشتری، آمادگی داشتنه. باید از اونّلین تماس تلفنی یا تبادل ایمیل بفهمین که مشتری چه نوع اطلاعات یا خدماتی رو پسند می کرد تا بعدا در زمان ملاقات، حرفی واسه گفتن درمورد موضوع داشته باشین.

باید قبل از ملاقات با مشتری پنهون، رزومه ی اونو بررسی کنین و تا جایی که می تونین اطلاعاتی درباره موقعیتای شغلی که داشته و افتخاراتی که کسب کرده به دست بیارین. آماده ی جواب دادن به سؤالات اون درباره کارنامه ی خودتون باشین.

جدا از اینکه اینا، به موقع حاضر شدن سر قرار از واجباته. به موقع حاضر شدن سر قرار، نشون می ده که شما فردی دقیق هستین و کار و مشتری هاتون رو جدی می گیرین. وقت شناسی می تونه معرّف خوبی واسه شخصیت شما باشه. پس اگه وقت شناسی یکی از نقاط قوت شما نیس، سعی کنین اونو تقویت کنین.

شخصیت

خودتون و دفتر کارتون رو شیک و تمیز نگه دارین

یکی از نشونه های حرفه ای بودن داشتن یک دفتر کار مرتبه. پس اگه مشتری رو در دفترتان ملاقات می کنین، حتما دفتر کارتون رو تمیز و منظم نگه دارین. مشتری شما نباید به یک دفتر شلخته و نا منظم وارد شه. پرونده هاتون رو جمع کنین، میز کارتون رو منظم کنین و وسایل اتاق رو طوری بچینید که مشتری فورا احساس کنه شما وقت و فضای کافی واسه اون دارین.

اگه اتاق تون مثل میدون جنگه یا حتی فقط کمی نامرتبه، مشتری رو در اتاق کنفرانس یا سالن اجتماعات ملاقات کنین. در طول جلسه وسایل ارتباطی رو در حالت سکوت یا لرزش بذارین تا سیل پیاما حواس تون رو از مشتری و جلسه‏ ای که در اون حضور دارین، پرت نکنه. مشتری هایی جدید توقع دارن که همه تمرکز شما متوجه اونا باشه.

باید حرفه ای لباس بپوشید. واسه مشتری ای که قراره پس انداز زندگی اش رو به شما بسپارد، مهمه که ظاهرتون خیالش رو راحت کنه که پولش رو دست آدم درستی می ده. این طور تصور کنین که مشتری ای که اولین بار واسه ملاقات پیش شما میاد، می خواد واسه شغل مدیریت پس اندازه های زندگی اش، با شما مصاحبه کنه. پس طوری لباس بپوشید که باعث شه در این مصاحبه قبول شید. حتی اگه مشتری رو در تعطیلات آخر هفته ملاقات می کنین، پوشیدن لباس غیر رسمی و ظاهر غیر حرفه ای داشتن، اثر خوبی نمی ذاره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری جلوی هورمون چاقی رو بگیریم؟ 

پول-نام-تصویر

همه چیز به برخورد تون بستگی داره

یک برخورد خوب می تونه اثر زیادی داشته باشه. در اونّلین برخورد با مشتری لبخند بزنین تا بهش بفهمانید که از ملاقات با اون خوشحال هستین و چشم انداز همکاری با اون واسه تون جذابه. رابطه چشمی مناسب برقرار کنین، محکم دست بدین و وقتی مشتری با شما صحبت می کنه با دقت بهش گوش بدین. باید خود رو شخصیتی آروم و متمرکز نشون بدین. مردم می خوان مطمئن شن که رقابت رو قبول می کنین و تحت فشار هم کارکرد خوبی دارین.

مشتری باید از رفتار شما بفهمد که از کارتون لذت می برین و از کمک به مردم واسه رسیدن به انتظاراتِ مالی شون راضی هستین. شمام باید به اندازه اونا مشتاق موفقیت باشین.

جدا از اینکه اینا، مشاوران و برنامه ریزان مالی باید اونقدر روشن و ساده صحبت کنن که مشتری منظورشان رو درک کنه. اگه خیلی اصطلاحات تخصصی به کار ببرین، شاید مشتری رو از دست بدین. اگه متوجه صحبتاتون نشن، علاقه شون رو از دست میدن.

حتما در مورد بخشایی از آینده مشتری که احساسات اونو تحریک می کنه صحبت کنین، مثل پس انداز واسه آینده فرزندان، بازنشستگی بدون دردسر و باقی گذاشتن میراثی باارزش از خود. موقع صحبت در مورد این موضوعات سعی کنین، نگاهی از بالا به پایین به مشتری نداشته باشین. اینکه اونا به یک مشاور مالی مراجعه کردن نشون می ده که هوش و حواس جمعی دارن و شما با صحبت با اونا باید باعث تحریک این هوش و ذکاوت شید.

در مورد دستمزد بدون تعارف، صحبت کنین

این بخش از مکالمه می تونه نا خوب باشه، اما اگه از مقدمات درست بهش برسین، کارتون ساده تر می شه. مشتریا به دنبال جوابای رو راست هستن، نه جوابای گیج کننده و مبهم. اگه فقط میزان مشخصی دستمزد دریافت می کنین، همین رو به اونا بگید. اگه قراره به خاطر فروختن کالای خاصی میزانی از سود هم دریافت کنین، اونو هم بگید. باید کشف کنین، مشتری تون به دنبال چه یه جور از سرمایه گذاری هستن. از اونا بپرسید که بیشتر محافظه کارن یا خطر پذیر؟ بعد در مورد روشی که معمولا واسه مثل این مشتریا به کار می برین، با اونا صحبت کنین.

حتما در آخر ملاقات سؤالات و موضوعاتی که واسه مشتری مهم بودن رو مرور کنین. با این کار اونا می فهمن که شما متوجه احتیاجای اونا هستین و نگرانی هاشون رو جدی می گیرین. فراموش نکنین که از مشتری به خاطر وقتی که گذاشته، تشکر کنین و بهش اطمینان بدین که واسه پرسیدن سؤال یا در بین گذاشتن نگرانیایی که بعدا ممکنه پیش بیاد می تونه با شما تماس بگیره.

سخن آخر

وقتی یک مشتری جدید رو ملاقات می کنین، شک نداشته باشین نمی خواهید اولین دیدار به آخرین دیدار تبدیل شه. پس، هنگام ملاقات کمی بیشتر واسه آماده شدن وقت بذارین، منظم و دقیق باشین و به مشتری هایی پنهون، نشون بدین که همه سعی تون رو می کنین و به رفاه مالی اونا در آینده، اهمیت میدید.

منبع : investopedia.com


دسته‌ها: آموزشی