این نوشتار طبق کتاب «رژیم تغییر هورمون: ایجاد تعادل در هورمونا و کاهش شش کیلو در سه هفته» (The Hormone Reset Diet: Balance your Hormones and Lose up to 15 pounds in just 3 weeks) نوشته سارا گاتفراید (Sara Gottfried) تهیه شده.

بعضی وقتا اضافه وزن هیچ ربطی به میزان کالری و تمرینات شما نداره. اضافه وزن عده ی خیلی از افراد به خاطر مشکل در هورمونا به وجود میاد. گرچه باید در این مورد تحقیقات بیشتری صورت بگیره.

خانوم گاتفراید خود شاهد اثرات این موضوع در کاهش وزن بیمارانش بوده. شما می تونین با درمان تیروئید ظرف مدت ۳۰ روز وزن خود رو تا حد زیادی کاهش بدین. مطمئنم تا به حال در مورد اثرات هورمونایی مثل تیروئید و انسولین روی کاهش وزن، بسیار شنیدین.

اما هورمونای دیگری هم وجود دارن که بتونن شما رو از رسیدن به وزن ایدئال باز دارن؟

میزان بالای لپتین، اشتها رو افزایش می ده

در شرایط عادی، لپتین باعث می شه از غذا خوردن دست بکشیم. لپتینی که در سلولای چربی تولید می شه به طرف مغز میره تا بگه که شما سیر شدین. اما مصرف یه جور شکر به نام فروکتوز که در میوه و بقیه مواد غذایی فرآوری شده هست، این روند رو پریشون می کنه. اگه میزان کمی فروکتوز استفاده کنین مشکلی پیش نمیاد. اما اگه در روز بیشتر از پنج وعده میوه، همراه با مواد غذایی فرآوری شده و شکر استفاده کنین، کبد نمیتونه با سرعت کافی این میزان فروکتوز رو بسوزونه. به جای اون، بدن این قند رو به چربی تبدیل می کنه و اونو به شکل تری گلیسیرید روونه جریان خون می کنه. مابقی این چربی هم در کبد و ناحیه شکم ذخیره می شه. با تبدیل هر چه بیشتر فروکتوز به چربی، سطح لپتین هم افزایش پیدا می کنه چون چربیا، لپتین بیشتری تولید می کنن. با افزایش میزان هورمون، دیگر بدن به پیام هورمونا گوش نمی ده. مغز به پیام لپتین توجهی نشون نمی ده، شما بازم به خوردن ادامه میدید و وزن تون زیاد می شه.

میزان بالای کورتیزول باعث افزایش وزن می شه

هورمون کورتیزول یا هورمون استرس می تونه واسه خانومایی که قصد کاهش وزن دارن، مشکلات زیادی بسازه. وقتی سطح کورتیزول بالا میره، قند خون به چربی تبدیل می شه. جمع شدن چربی به این صورت یکی از راه های باقی موندن اجداد ما در زمان قطحی بود. اما الان دیگر این مشکل وجود نداره. مسلمه کاهش استرس در زندگی باعث کنترل این هورمون می شه اما این مشکل دلیل دیگری هم داره: مصرف روزانه قهوه باعث افزایش شدید کورتیزول می شه، اینطوری بدن چربی بیشتری ذخیره می کنه.

تولید بیشتر از حد استروژن

هر چند استروژن هورمونی خاص واسه زنانه اما می تونه در مورد چربی واسه خانوما مشکل ساز شه. در شرایط عادی، استروژن باعث افزایش تولید انسولین و کنترل قند خون می شه. اما اگه استروژن بیشتر از حد تولید شه، وزن زیاد می شه.

وقتی غذا می خورید سطح قند خون بالا میاد. در این زمان انسولین در نقش یک محافظ ظاهر می شه و گلوکز رو به بخشای مختلف بدن هدایت می کنه. وقتی همه چیز خوب کار می کنه و سطح انسولین نه چندون زیاد و نه چندون کمه، میزان کمی از گلوکز رو به کبد و مقدار بیشتری رو به عضلات و میزان کمی رو هم به طرف سلولای چربی هدایت می کنه. اگه سالم باشین، پانکراس به اندازه ای انسولین تولید و به جریان خون وارد می کنه که نوسان قند خون رو در حد طبیعی (۷۰ تا ۸۵ میلی گرم بر دسیلیتر) نگه داره. اما با افزایش سطح استروژن، سلولای تولیدکننده ی انسولین به مشکل برمی خورند و بدن در مقابل انسولین مقاوم می شه. اینجاست که انسولین میزان کمتری گلوکز رو به کبد و عضلات منتقل می کنه، پس سطح قند خون بالا میره و در آخر گلوکز به عنوان چربی ذخیره می شه. بافت چربی می تونه واسه ذخیره گلوکز تا ۴ برابر بزرگتر شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری خطر دچار شدن به مریضی های قلبی رو کاهش دهیم؟ 

سطح استروژن چه جوری بالا میره؟

گوشت یکی از دلایل اصلی افزایش استروژنه. با مصرف بیشتر از حد گوشت، میزان مصرف فیبر پایین میاد. تحقیقات نشون دادن افرادی که رژیم گیاه خواری دارن (گیاهخواران) دو برابر بقیه فیبر دریافت می کنن. فیبر کمک می کنه فرد بتونه گرسنگی خود رو کنترل فرد کنه و اینطوری استروژن اضافی از بدن دفع شه. اما مصرف کم فیبر باعث افزایش سطح استروژن می شه.

جدا از اینکه این، گوشت شامل چربیه که خود مشکلات خاصی در مورد استروژن ایجاد می کنن. عموما گوشت احشامی که در مزارع پرورش پیدا می کنن شامل استروئید، آنتی بیوتیکا و مواد سمی هستن که در رژیم غذایی اونا هست. با مصرف گوشت اونا، این ترکیبات به بدن شمام وارد می شن. این مواد هم مثل استروژن عمل میکنن و باعث افزایش وزن تون می شن.

کمبود تستوسترون باعث کاهش سوخت وساز می شه

شما هر روز در خطر مواد سمی مختلف مثل علف کشا، سموم، مواد غذایی دستکاری شده ی ژنتیکی و شش نوع هورمون مصنوعی درون گوشت هستین. این سموم درون کرمای صورت، داروها، مواد غذایی فرآوری شده، رژلب، قشر داخلی کنسرو ماهی، مواد نسوز درون تشکا و حتی هوایی که تنفس می کنین، وجود دارن. این فهرست همین طور ادامه داره.

این سموم مثل چیزی که در علف کشا، پلاستیک و مواد شیمیایی وجود دارن، بعد از ورود به بدن درست مثل استروژن عمل میکنن. کارشناسان باور دارن تماس بیشتر از حد با این مواد شیمیایی، دلیل بلوغ زودرس دختران و همین طور افزایش ایجاد ویژگیای زنانه، مثل بزرگ شدن سینها، در پسرانه. مثلا زنواستروژن دسته ای خاصی از این سمومه که باعث افزایش خطر دچار شدن به سرطان سینه، سرطان تخمدان و آندومتریوز می شه.

این استروژن اضافی باعث کاهش اثر تستوسترون در بدن می شه که وجود اون واسه تعادل هورمونی ضروریه. تستوسترون باعث افزایش رشد عضلات و افزایش سوخت و ساز می شه و نتایج اونو مجله Chemosphere منتشر کرده. قرار گرفتن در خطر نوع خاصی از علف کشا به نام ارگانوکلرید در افراد بالای پنجاه سال باعث افزایش وزن افراد تا پنج کیلو شد.

البته این تحقیق تنها به بررسی یک نوع سم پرداخته. خطر افزایش وزن و دچار شدن به مریضیای به دلیل سموم می تونه بزرگتر از اون چیزی باشه که تصور می کنین. نتایج تحقیقی که مرکز مقابله با مریضیا (CDC) در آمریکا منتشر کرده نشون می ده ۹۳ درصد جمعیت به بیسفنول ای (BPA)، ترکیبی شیمیایی که در رسیدای خرید و مواد غذایی کنسروی هست و باعث مشکل در استروژن، تیروئید و هورمون آندروژن می شه، آلوده هستن. مشکل در غدد درون ریز در تولید، انتقال، و سوخت و ساز بیشتر هورمونا مشکلاتی به وجود میاره.

حال میدونید که دلیل اصلی مشکل در سوخت وساز چیه و به چه دلیل رژیم معمولی نمیتونه مشکل افزایش وزن شما رو حل کنه. هورمون، واکنش بدن تون به غذا رو مشخص می کنه. مشکل هورمونا رو حل کنین تا بدون سعی زیاد و خیلی راحت وزن کم کنین.



 


دسته‌ها: آموزشی